منتدي شباب النيل

منتدي شباب النيل يرحب بكم
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 عايز تعمل حاجة ايجابية لسيدنا محمد ادخل هنا وبسرعة وبدون تر

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
samysalem
samysalem
samysalem


ذكر
عدد الرسائل : 162
العمر : 29
Localisation : المنصوره
Emploi : الحقوق
Loisirs : الصداقه والسفر
تاريخ التسجيل : 23/05/2007

مُساهمةموضوع: عايز تعمل حاجة ايجابية لسيدنا محمد ادخل هنا وبسرعة وبدون تر   الثلاثاء مارس 18, 2008 6:24 am

[CENTER] 4مليون مدمن في مصر.. أما المتعاطون فهم أضعاف هذا العدد.. تلك كانت الإحصائيات المرعبة والتي كانت دافعا قويا لأن تضع أسرة "بص وطل" يدها بيد الأستاذ عمرو خالد.. ملتمسين الهدى في قوله تعالى: "وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ".. من أجل أن نساهم معا في حل هذه المشكلة وإن لم يكن بشكل كامل فعلى الأقل نحدث تغييرا إيجابيا.. فضع يدك بأيدينا.. في حملة من نوع خاص.. حملة لا تهدف إلى إبراز الجانب السلبي للإدمان فقط بقدر ما تعمل على أن تمد يديها لهذا المدمن حتى توصله لبر الشفاء بإذن الله.. في الوقت الذي تقدم فيه نماذج حقيقية وواقعية لأناس نجحوا في الخروج من دائرة الإدمان

.. الحقيقة يا جماعة إن مشكلة المخدرات بتكبر كل يوم عن التاني وكلنا شايفين ده بوضوح في الجامعات ومدارس الثانوي وللأسف مش ولاد بس ده ولاد وبنات، والإحصائيات الرسمية بتقول إن عدد المدمنين في مصر وصل إلى 4 مليون فما بالنا بالمتعاطين، وياترى الرقم ده وراه كام جريمة كام أب وأم بيتألموا، كام شاب معرض للمشكلة دي في ظل الأزمات الموجودة والكتيرة اللي احنا عايشنها.. يا ترى إيه الحل؟!

الجهات اللي شغاله في الموضوع ده سواء حكومات، شرطة، أو وزارات صحة، أو جهات توعية.. كل الجهات دي مش عارفة تحل رغم إنها بتبذل مجهود كبير... ليه؟!

لأن المشكلة أكبر منهم، طب الموضوع محتاج إيه؟ محتاج إن الناس تتحرك، محتاج أنتم وأنا، محتاج الشباب يقول: "احنا لازم نشارك في حل الموضوه ده"... ومن هنا جت فكرة حملة "حماية"..

وتم التعامل مع موقع "بص وطل" الفاضل اللي باشكر القائمين عليه جداً..
والفكرة كانت إن احنا نعمل شراكة ونشوف من خلالها ازاي نقدر نحل مشكلة الشباب دي، مش معنى الكلام ده إننا هنحل الموضوع لكن اللي باقوله إن لو الناس دخلت هيحصل تحسن ملحوظ؛ لأننا بنثبت إن ازاي إيجابيتنا ممكن تحل.. وبعدين في الأمر ده ثواب كبير، وهناك آيه قرآنية كل ما باسمعها بافتكر إنقاذ مدمن مخدرات أو إنقاذ شاب كان رايح للمخدرات نوقفه..

الآية بتقول:
بسم الله الرحمن الرحيم
"ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعاً"
صدق الله العظيم

"أحياها" هنا مقصود بيها من أحيا نفسا بشرية كأنه أحيا الناس جميعاً، ثوابك عند ربنا يوم القيامة كأنك أحييت
ملايين البشر من الموت... دي حملة "حماية" وده أول هدف منها.

هدفنا من الحملة.. إشراك الناس وخصوصاً الشباب؛ إن احنا نوعي المدمنين أو المقبلين على الإدمان وناخد بأيديهم...

هدف حملة "حماية" حاجتين:
1. إبقاء الأصحاء أصحاء



2. توجيه المدمنين والأخذ بأيديهم حتى يبدأوا برنامج العلاج


السؤال الآن..
هانحقق أهداف الحملة دي إزاي؟؟؟

هانعمل 3 حاجات:
الأسبوع الأول... واللي بيبتدي من النهارده وأنتم معايا عايزين نوزع مليون استيكر عليه شعار الحملة في كل مكان من أماكن تجمعات الشباب في المدارس والجامعات والأندية..
الأسبوع الثاني... عايزين ننطلق ونعمل 5000 حدث يكون فيها تجمع في النوادي والمدارس والجامعات يعني مرة نتكلم عن الحملة في الإذاعة المدرسية، ومرة نخصص مكان صغير في الجامعة للتعريف بالحملة وأهدافها، نعمل ماتش كورة ونستغل التجمع للكلام عن الحملة أو حتى ماراثون جري ومن خلال التجمعات دي نفكر الناس بـ"لا للمخدرات" عشان المدمن أو اللي بيفكر يروح للمخدرات كل ما يتحرك ناحية المخدرات يلاقينا قدامه، لأنه هو اللي شايفنا إنما احنا مش شايفينه.. أول مرة هايشوف فيها الاستيكر عادي، وتاني مرة برضه عادي، ثالث مرة أكيد هايتهز من جواه، رابع مرة يمكن يبكي وأنت تاخد ثواب ممكن ينجيك يوم القيامة.

يا شباب ويا بنات أنا بارجوكم
شاركوا معانا في حملة "حماية"...
ويمكنك مشاهدة حلقة إطلاق حملة "حماية" من خلال هذا اللينك..
Amr Khaled Official Website

والأكيد أن كل من يقرأ أو يسمع مثل هذه الكلمات وينفعل بها ويبحث عن دور يستطيع القيام به من أجل أن يمد يده لمساعدة من هو في محنة كبيرة مثل تعاطي المخدرات.. يمكنه أن يفعل الكثير والكثير.. فقط تابعوا معنا الحملة على موقع "بص وطل" وكونوا شركاء في الحماية..

فأرسلوا إلينا آراءكم.. وشاركوا بتعليقاتكم وأفكاركم.. ونحن على ثقة بأن كل كلمة ستقولونها وكل رأي ستكتبونه سيكون طرفا أساسيا في نجاح حملة "حماية".. حماية الوطن بأكمله.
شاهد كلمة
اطبع الإستيكر لتوزيعه ونشره
http://www.boswtol.com/modules/image...amr-khalid.jpg

http://www.boswtol.com/modules/image...lid/poster.jpg

http://www.boswtol.com/modules/image...Khalid/amr.jpg

http://www.boswtol.com/modules/image...id/haya_01.jpg


************************************************** ************************************************** ***************


ارجوكم لو عايزين تعملو حاجة لنصرة سيدنا محمد وزعوا اللوجو دة فى كل مكان ولكل واحد تعرفة ارجوكم اللهم بلغت اللهم فاشهد واوعك تطنش او تقول مش مهم تعرف ثواب اللى هتعملة اية


http://www.boswtol.com/modules/image...ster_large.jpg
: ثوابة

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا ، نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة ، ومن يسّر على معسر ، يسّر الله عليه في الدنيا والآخرة ، ومن ستر مؤمنا ستره الله في الدين والآخرة ، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ، ومن سلك طريقا يلتمس فيه علما ، سهل الله له به طريقا إلى الجنة ، وما اجتمع قوم في بيت من بيوت الله يتلون كتاب الله ويتدارسونه بينهم ، إلا نزلت عليهم السكينة ، وغشيتهم الرحمة ، وحفتهم الملائكة ، وذكرهم الله فيمن عنده ، ومن بطّأ به عمله ، لم يسرع به نسبه )



شفت بقى انت احيت مثلا 75 مليون مصرى بنصيحتك لشخص واحد بس وشاهدوا كل حلقات عمرو خالد من الرابط دة
Hemaya Campaign -- ط*ظ…ظ„ط© ط*ظ…ط§ظٹط©


: والثواب كمان من فرج عن مؤمن كربة من كرب الدنيا فرج الله عنة كربة من قرب يوم القيامة تعالوا نتجمع فى الخير استحلفكم بالله لو كنتوا بتحبوا ربنا وسيدنا محمد وزعوا الموضوع دة لكل الناس وانا كمان علشان اما افتح تانى القاة ابعتة لحد تانى كمان وكمان وهكذا وانا




بدات بيك انت
ولو سمحتوا كل واحد يوزع اللوجو دة يدخل الموقع اللى بعتهولك ويكتب هو بعتة لكام واحد علشان عايزين نكمل المليون ارجوكم ضرورى اوى تدخلوا وتقولوا اعطيت اللوجو دة لكام واحد عندك ماشى
: وانت ابدا بيا يلا ابعتة انا مستنياة منك اهه يلا

وانتظر من كل واحد منكم انة يكتب فكرة نعملها وبمناسبة قرب مولد النبى ان نلصق اللوجو دة داخل علب الحلويات وبكدة هنكون وزعنا كتير

او


نوزع اسطوانات على البيوت زى الاعلانات وفى الاسطوانة دى شرح حملة حماية وعلى السائقين


او

ضيفوا انتوا فكرة اخواتى فى الله
[/center]




_________________
ليه كل حاجه حلوة عمرها قصير ليه كل شيء في عيونا ديما بيتغير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.samysalem.piczo.com
 
عايز تعمل حاجة ايجابية لسيدنا محمد ادخل هنا وبسرعة وبدون تر
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدي شباب النيل :: المنتدى الاسلامى :: الا رسول الله-
انتقل الى: